Arbejdsmarkedspolitik
Arbejdsmarked

Skærpede betingelser for ret til kontanthjælp kan betyde stor boligmangel i kommunerne

Et lovforslag om skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp er blevet vedtaget i Folketinget. I KL er man bekymret for, om det vil forværre manglen på billige boliger, når tusindvis sættes ned i ydelse. I Esbjerg Kommune står man allerede i mangel og frygter for konsekvenserne.

Kommunernes mangel på billige boliger kan blive forværret, når et stort antal borgere bliver sat ned i ydelse som følge af kontanthjælpsreformen. Foto: Hung Tien Vu

03. 06. 2024 - kl. 14:14
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Regeringen og en række af Folketingets partier kunne i efteråret præsentere en ny kontanthjælpsreform.

Som en del af reformen blev man enige om at skærpe betingelserne for at opnå ret til kontanthjælp. Man ville skærpe optjeningsreglerne for alle personer, der er kommet til landet før 2008, så alle indvandrere skal opfylde et krav om fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2,5 år inden for de seneste 10 år for at modtage højere ydelser i kontanthjælpssystemet.

De konkrete regler gælder nemlig i dag kun for borgere, der er kommet til landet efter 2008.

Aftalen er mundet ud i et lovforslag som sidst i maj blev vedtaget i Folketinget.

Og det kan bekymre i KL, at manglen på billige boliger, som mange kommuner står i, bliver forværret, når et stort antal borgere bliver sat ned i ydelse som følge af kontanthjælpsreformen.