Sundhed

Borgmestre holder vejret i spænding før sundheds-anbefalinger: Kan ende i katastrofe for det nære sundhedsvæsen

Der er brug for investeringer i det nære sundhedsvæsen, og det vil være en halsløs gerning at give regionerne ansvaret for hele sundhedsvæsnet. Sådan lyder det fra flere borgmestre, der venter spændt på Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger.

06. 06. 2024 - kl. 21:54
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da Vestjyllands nye supersygehus Gødstrup erstattede flere lokale hospitaler i Holstebro og kommunerne omkring, blev Center for Sundhed oprettet i Holstebro. I sundhedshuset er kommunale, regionale og private sundhedstilbud samlet, og det er ifølge borgmester HC Østerby (S) modeleksemplet på, hvad der er vigtigt at samle i det nære sundhedsvæsen.

Det håber han, at Sundhedsstrukturkommissionen vil understøtte med sine anbefalinger, som offentliggøres om få dage. For det er ifølge HC Østerby vigtigt, at der er sundhedstilbud tæt på borgerne.

– Det er netop ude i kommunerne, at vi har ekspertisen og den nødvendige viden om borgerne, så vi kan undgå for mange genindlæggelser og måske i det hele taget indlæggelser. Det er et rigtig vigtigt element i det nære sundhedsvæsen, og det er derfor, det er så vigtigt, at vi fastholder, at vi har et sundhedsvæsen, der har hjemme hos os, konstaterer HC Østerby.