Økonomiaftale
Folketinget

Wammen lover at begrænse administration efter afsløring af vilde tal

Regeringen vil senere i år præsentere et arbejdsprogram, som skal begrænse statslig administration og bureaukrati, lyder det fra finansminister Nicolai Wammen (S), efter tal har afsløret vild udvikling i statslig administration.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

14. 05. 2024 - kl. 19:53
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da KL gik til sættemøde med finansminister Nicolai Wammen (S) i årets økonomiforhandlinger, var det med et opråb om at bremse udvikling i statsligt bureaukrati og administration. Finansministeriets egne tal viser nemlig, at skiftende regeringer og Folketinget siden 2017 har brugt 11,2 milliarder kroner ekstra alene på lønkroner til at øge den statslige administration. Til sammenligning er den kommunale velfærd i samme periode blevet øget med 11,7 milliarder kroner.

Det fik KL’s formand Martin Damm (V) til at kræve en stopper for udviklingen.

– Det frustrerer kommunerne, for vi skal i kommunerne holdes i kort snor og gennemføre store besparelser. Derudover bliver vi pålagt at spare på administration, mens der er administrationsfest i staten. Det er der ikke rimelighed i, og de sparerunder, vi i kommunerne er blevet skubbet ud i, kunne have været undgået, hvis vi havde prioriteret anderledes, sagde Martin Damm til Danske Kommuner i den forbindelse og påpegede, at det ikke er rimeligt, at kommuner og regioner er blevet pålagt at spare i alt tre milliarder kroner på administration, mens staten foreløbig er blevet pålagt at spare 400 millioner kroner.

Og nu har Nicolai Wammen også skullet forsvare udviklingen over for Folketinget. Radikale Venstres kommunalordfører Lotte Rod har nemlig bedt finansministeren forholde sig til den kritik, KL har rejst af udviklingen og spurgt ministeren, hvad han vil gøre for at udjævne balancen.