Beskæftigelse
Arbejdsmarked
Rekruttering

Seks kommuner vil hjælpe fyrede slagteriarbejdere videre

Siden Danish Crowns beslutning om at lukke slagteriet i Ringsted Kommune har fremtiden for slagteriets 1.200 medarbejdere været usikker. Nu iværksætter Ringsted – sammen med fem andre kommuner – en stor fælles indsats, der skal hjælpe medarbejderne godt videre.

Borgmester Klaus Hansen (V) glæder sig over samarbejdet med fem andre kommuner om at hjælpe de afskedigede slagteriarbejdere videre. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

17. 05. 2024 - kl. 16:08
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Danish Crown besluttede den 18. april at lukke virksomhedens slagteri i Ringsted Kommune, og dermed står 1.200 medarbejdere snart uden arbejde.

– Min første reaktion er, at det er en forfærdelig nyhed, også fordi den er kommet som et lyn fra en klar himmel. Både organisationen og jeg er i chok ligesom alle de stakkels medarbejdere, der er berørt, sagde borgmester Klaus Hansen (V) til Danske Kommuner i forbindelse med udmeldingen.

Få dage senere tilbød Danish Crown, at 100 medarbejdere kunne flytte til virksomhedens slagteri i Blans mellem Sønderborg og Aabenraa, hvor der bliver oprettet 100 nye stillinger, og de to kommuner meldte sig klar til at hjælpe de slagteriarbejdere, der måtte komme til Sønderjylland.

Nu har Ringsted Kommune sammen med Holbæk, Slagelse, Næstved, Faxe og Sorø meldt sig på banen for i fællesskab at finde løsninger for de opsagte slagteriarbejdere.

En ”stor og meget vigtig opgave” venter forude, siger Ringsteds borgmester, Klaus Hansen, i en pressemeddelelse.

– Lige siden vi fik den triste nyhed om, at Danish Crown lukker deres slagteri i Ringsted, har vi på tværs af alle partier i byrådet haft fuldt fokus på at hjælpe de mange medarbejdere, som nu står i en meget svær situation. Derfor er jeg også meget tilfreds med, at byrådet i mandags afsatte ekstra 2 mio. kr. til den her indsats, så vi gør alt, hvad vi kan, for at hjælpe de her medarbejdere videre til et nyt job, siger borgmesteren.

Til Danske Kommuner kalder han samarbejdet for nødvendigt.