KL med klar besked til minister: Lovforslag skal tages af bordet
KL’s næstformand Peter Rahbæk Juel (S) tager nu bladet fra munden og retter kritik af lovforslag fra transportministeren, der vil begrænse kommunernes muligheder for at regulere trafikken lokalt. ”Den skal tilbage på værkstedet,” lyder meldingen til ministeren.
Transportminister Thomas Danielsens (V) forslag til en ny lov, der skal afbureaukratisere og spare 22 årsværk i politiet ved at indføre faste kriterier for blandt andet fartbegrænsninger, ensretning og indretninger af gågader på lokale veje, har langt fra vakt begejstring i kommunerne.
Nu melder KL’s næstformand Peter Rahbæk Juel (S), der også er borgmester i Odense, sig i koret af kritiske stemmer, efter KL torsdag havde repræsentantskabsmøde, hvor det nye lovforslag ifølge KL’s næstformand fik meget opmærksomhed. Negativ opmærksomhed.
– Utilfredsheden med det her forslag var meget, meget stor og meget tydeligt artikuleret fra alle partier i KL’s repræsentantskab, konstaterer Peter Rahbæk Juel.
I dag har politiet vetoret over for kommunernes ønsker om for eksempel at sætte farten ned i byer eller indføre cykelgader. For at spare ressourcer vil transportministeren fratage politiet den opgave. Men i stedet lægges der altså en endnu mere vidtrækkende beslutningskraft over i Transportministeriet. Og det falder ikke i god jord i kommunerne.
– Det her er en stor sag i mange kommuner, fordi man vil fratage os noget handlefrihed på et meget vigtigt område. Samtidig vil man også lovgive med tilbagevirkende kraft. Det betyder, at der er rigtig mange kommuner, der har planlagt gode, fornuftige projekter, som prioriterer trafiksikkerhed, hensyn til naboer, bæredygtighed og fremkommelighed, som man simpelthen må tage af bordet igen.
Handlefrihed forsvinder
Lovforslaget, som Transportministeriet har sendt i høring, betyder, at kommunerne vil miste muligheden for at bestemme fartgrænsen på bestemte veje, lave klima- eller støjreducerende tiltag på kommunale veje eller ensrette en vej, hvis det er den bedste lokale løsning.
Med lovforslaget vil mængden af trafik blive afgørende kriterier for trafikale ændringer. For eksempel vil lovforslaget betyde, at hastigheden ikke kan sættes ned til 40 km/t på en strækning, hvis der på strækningen kører over 4.000 biler i døgnet målt ud fra et årligt gennemsnit.
Ensretning kan med lovforslaget kun lade sig gøre på veje med under 1.000 biler i døgnet – medmindre en beregning eller analyse viser, at ensretningen vil forbedre den samlede trafikafvikling.
Lokalt kan lovforslaget også betyde, at allerede eksisterende og godkendte kommunale projekter ikke vil kunne realiseres. Projekter, der ellers skulle sikre grønnere og mere klimavenlige byområder, renere luft, sikrere veje og mindre trafikstøj.
Og lovforslaget griber ifølge Peter Rahbæk Juel så langt ind i kommunernes selvbestemmelse, at det er blevet en principiel kamp.
– Det er den kommunale handlefrihed, som nu bliver taget fra os. Det sker under dække af et forsøg på at afbureaukratisere, men i stedet gør man transportministeren til øverste instans på indretning af konkrete veje, og hvordan vi planlægger vores trafikafvikling. Det er en vital del af det at skabe byer, der er rare at leve og bo i, og derfor har vi brug for at kunne regulere trafikken som kommuner, siger Peter Rahbæk Juel og konkluderer:
– Det her skal altså af bordet og tilbage i værkstedet.
Centralisering af magten
KL’s næstformand giver heller ikke meget for argumentet om afbureaukratisering, da man i hans optik fjerner afbureaukratisering med en pincet med den ene hånd, men skovler det ind med en gravko med den anden.
– Det er det, der sker her. Alle de dispensationer, der vil lande på transportministerens bord, skal jo behandles et eller andet sted. Så man vil kun ende med at opbygge et kæmpe bureaukrati inde i Transportministeriet. Det er konsekvensen af, at han (transportministeren, red.) centraliserer magten. Han må jo mene, han ved bedst, hvordan trafikken skal planlægges i Holstebro, Herning, Holbæk og hovedstadsområdet, siger Peter Rahbæk Juel.
Sammen med de socialdemokratiske borgmestre i København, Frederiksberg, Aarhus og Aalborg kommuner har Peter Rahbæk Juel i sin egenskab af Odense-borgmester også sendt et brev direkte til finansminister Nicolai Wammen (S) for at advare om lovforslaget.
Og i Folketinget er Thomas Danielsen kaldt i samråd af Enhedslisten, Radikale Venstre, SF og Alternativet.
Det er også Peter Rahbæk Juels indtryk, på baggrund af samtaler med Christiansborgpolitikere, rådmænd og borgmesterkollegaer, at der er en bred opfattelse af, at lovforslaget ikke har ramt plet i første omgang. Derfor bør ministeren nu gå tilbage i værkstedet.
– Jeg har talt med mange, som river sig i håret over det her. Man skal lave en lovgivning, som passer med den lokale virkelighed, for det er lokalt, man skal leve med forholdene omkring fremkommelighed, behovet for ren luft og klimahensyn. Derfor håber jeg, man vil lytte til den kritik, der kommer, og i stedet sørge for, vi får lavet en ny vejlov, som tjener bedst for flest mulige. Og det gør den altså, hvis kommunerne i videst muligt omfang er med inde over, fordi det er os, der kender de lokale forhold, slår Peter Rahbæk Juel fast.