Gå til hovedindhold
Kommunalvalg
EU

Omstridt annonceforbud rammer også indsatser, der vil øge valgdeltagelsen

Meta har sat en stopper for politiske annoncer på Facebook og Instagram som konsekvens af ny EU-forordning. Det forbud har vist sig også at påvirke kommunernes bestræbelser på at øge valgdeltagelsen.

Både Randers og Gribskov Kommuner har oplevet, at annoncer er blevet fjernet af Facebook. Foto: Colourbox

12. 11. 2025 - kl. 14:05
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

En ny EU-forordning har fået blandt andre Meta, som står bag Facebook og Instagram, og flere danske medier til fra den 10. oktober at fjerne muligheden for at købe annoncer, der har noget med politik, valg eller sociale mærkesager at gøre.

Danske Kommuner har tidligere beskrevet, hvordan forbuddet på Meta’s platforme har tvunget en stor del af kommunalvalgskandidaterne til at sadle om i deres valgkamp.

Det nye forbud viser sig dog at være endnu mere omfattende end hidtil beskrevet.

Siden 1. oktober har det ikke været tilladt at lave annoncer, der vedrører politik, valg og sociale mærkesager. Læser man nærmere man på Meta’s hjemmeside fremgår det, at hvis en annonce handler om en bestemt politisk kandidat eller et parti, falder den ind under denne kategori af annoncer. Men det gælder derudover også bestræbelser på at øge valgdeltagelsen.

Det vil sige, at det nu ikke er tilladt for blandt andre kommunerne at gøre brug af annoncer for at få flere – for eksempel udenlandske vælgere, unge og indvandrere – til at gå ned i stemmeboksen den 18. november, hvor kommunalvalget finder sted.

I Gribskov Kommune var man godt klar over, at det nye forbud kunne have konsekvenser, og derfor har man da også justeret indsatserne på forhånd.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her