Rekruttering

Arbejdskraft kan blive den knappeste ressource

Rekrutteringsudfordringerne er den største trussel, det danske velfærdssamfund står overfor, mener Michael Ziegler (K), KL’s chefforhandler og formand for KL’s løn- og personaleudvalg. Han tør ikke spå om, hvad situationen i Ukraine kan betyde for overenskomstforhandlingerne i 2024. Til gengæld afviser han, at den danske model er truet efter konfliktfyldte overenskomstforhandlinger og lokal lønkrig.

foto Philip Davali/Ritzau Scanpix

05. 05. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I disse år står Danmark over for en afgørende forandring. Det mener Michael Ziegler (K), der er borgmester i Høje-Taastrup, chefforhandler i KL og formand for KL’s løn- og personaleudvalg. Manglen på arbejdskraft vil nemlig kun blive en større udfordring, og det betyder, at økonomi ikke længere i alle tilfælde vil være den altafgørende ressource.

– Vi bevæger os fra en situation, hvor penge var den knappe ressource, til at både penge og arbejdskraft – og nogle gange mest arbejdskraft – er den knappe ressource. Det betyder, at vores evne til at levere service nogle gange vil handle mere om, hvor meget arbejdskraft vi har, frem for hvor mange penge vi har, siger Michael Ziegler.