Et valg mellem varme hænder og varme radiatorer

Kommunernes udgifter til energi er eksploderet. Ud over at skrue ned for varmen har man flere steder følt sig nødsaget til at slukke gadelygterne, sænke temperaturen i svømmehallerne og endda holde lukkedage på rådhuset. Det kan ifølge eksperter gøre en forskel på kort sigt, men en mere effektiv udnyttelse af varme og el i kommunernes bygninger kan sikre de største besparelser.

Foto: Mads Jensen / Biofoto / Ritzau Scanpix

03. 11. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Kim Andreasen, dk@kl.dk

Tykke sokker og en ekstra varm trøje med i tasken. Det har nu i nogle uger været virkeligheden for tusindvis af kommunalt ansatte og elever i folkeskolerne, efter at regeringen anbefalede staten, regionerne og kommunerne at sænke temperaturen i alle offentlige bygninger til maksimalt 19 grader.

Men flere kommuner har set sig nødsaget til at tage yderligere tiltag i brug for at afbøde konsekvenserne af de rekordhøje energipriser, der har fulgt i kølvandet på krigen i Ukraine. Der bliver skruet ned for julebelysningen og temperaturen i bassinerne i svømmehallerne, gadelamper slukkes om natten, og udendørs skøjtebaner sløjes her til vinter.