Trængte danskere presser kommunerne

Økonomisk pressede danskere henvender sig i stigende grad til kommunerne for at få hjælp til at betale regningerne. Den historisk høje inflation er en bombe under økonomien i de mest udsatte familier og kan resultere i en bølge af udsættelser og børnefattigdom.

Illustration: KLS / Colourbox

03. 11. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Prisen på mælk er på himmelflugt, og elregningen er nærmest eksploderet. Det mærker vi alle sammen, men hos de grupper, som i forvejen har mindst, rammer inflationen ekstra hårdt. Det kan allerede nu mærkes i kommunerne, hvor flere bekymrede borgere henvender sig.

– Landets socialrådgivere oplever et stigende pres fra borgere, som har rigtig svært ved at få deres økonomi til at hænge sammen og henvender sig til kommunen for at få hjælp. Samtidig er antallet af borgere, som sættes ud af deres bolig, steget voldsomt, og nogle af de familier, vi møder, er så trængte, at de må vælge mellem at købe mad til deres børn eller betale huslejen, siger Mads Blistrup, formand for Dansk Socialrådgiverforening.
Den udvikling kan formanden for Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Jakob Bigum Lundberg, nikke genkendende til.