Knivdrab

Unge går med kniv, men kun i Norddjurs kender man omfanget

Historier om helt unge mennesker, der stikker andre unge ned, har fyldt i mediebilledet de seneste år. I Norddjurs Kommune kom det som et chok, da et tragisk knivdrab fandt sted i Grenaa. Kommunen besluttede hurtigt at undersøge omfanget af unge, der går med kniv. Nu handler det om at finde ud af hvorfor, og hvordan man gør noget ved det.

Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk / Illustration: KLS Pureprint

9

procent af eleverne i Norddjurs Kommunes udskoling svarer, at de har gået med kniv eller andre våben.

Kilde: Norddjurs Kommune

Da en 15-årig dreng den 26. november sidste år mødtes med en jævnaldrende dreng på stationen i Grenaa på grund af en indbyrdes uoverensstemmelse, spidsede situationen hurtigt til.

Konflikten blev fysisk, en kniv blev trukket, den ene dreng blev stukket, og hans liv stod ikke til at redde.

En hændelse, der desværre ikke er enestående.

Flere gange i både 2023 og 2024 har helt unge stukket andre unge ned. Men for SSP i Norddjurs Kommune var det nyt.

– Jeg ved ikke, hvad man normalt sætter i gang, når sådan noget sker, for jeg har aldrig oplevet det før, siger Keld Kristensen, der er SSP-konsulent og -koordinator i kommunen.