Unge

Eksperter: Barnets lov bliver en kæmpe udfordring

Barnets lov kommer indiskutabelt til at stille store krav til kommunernes sagsbehandlingspraksis og socialrådgivernes faglighed, lyder det fra flere eksperter på området.

28. 06. 2023 - kl. 11:39
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Barnets lov, som for nylig blev vedtaget i Folketinget og skal styrke anbragte børn og unges retssikkerhed, lægger blandt andet op til, at børn og unges perspektiv skal være styrende både i sagsbehandlingen og indsatsen om omkring børn.

Loven giver Tea Torbenfeldt Bengtsson, som er professor ved VIVE og tidligere har forsket i børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling, store forhåbninger. Hun betragter de skærpede krav til inddragelse som en fordel for den kommunale sagsbehandling.