Mistrivsel
Unge

Ny lov giver børn flere rettigheder og stiller store krav til kommunerne

Landets kommuner er allerede i fuld gang med at implementere Barnets lov, der træder i kraft om et halvt års tid. Det stiller store krav til kommunernes sagsbehandlingspraksis, lyder det fra flere kommuner, mens socialrådgiverne frygter, at dårlige arbejdsvilkår spænder ben for implementeringen.

28. 06. 2023 - kl. 11:41
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Barnets lov har skabt blandede reaktioner i den kommunale verden. Lovgivningen, der i starten af juni blev vedtaget med bred opbakning i Folketinget, skal sikre anbragte børn og unges retssikkerhed og give dem en meget tydeligere stemme i sagsbehandlingen. Men det kræver, at kommunerne ved, hvordan barnets lov skal omsættes i praksis.

I Roskilde Kommune har børne- og ungeinddragelse været på dagsordenen længe. Her har kommunen udviklet faste metoder til samtaler med børn med hjælp fra Børns Vilkår.