Børn
Mistrivsel
Unge

Sophie blev anbragt som barn: Ny lov skal give børn en stemme

Sophie Højvang Woode, der blev anbragt som barn, ville ønske, at hun var blevet inddraget bedre i sit sagsforløb. Hun håber, at Barnets lov kan give flere børn en stemme i deres egen sag, men hos De Anbragtes Vilkår er man ikke udelt begejstret for den nye lov.

Sophie Højvang Woode blev selv anbragt som barn. Hun håber, at Barnets lov kan give flere anbragte børn oplevelsen af at blive inddraget i deres egen sag. Foto: Jakob Carlsen

28. 06. 2023 - kl. 11:39
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Det er for Sophie Højvang Woode i høj grad forbundet med smerte at tænke tilbage på sin barndom. Som barn blev hun nemlig anbragt og oplevede både skoleskift og flytninger, som hun gerne havde undgået eller haft mere indflydelse på.

I dag er hun 31 år, uddannet socialrådgiver og juniorkonsulent i De Anbragtes Vilkår. Og hun er ikke i tvivl om, at hendes sagsforløb ville have set anderledes ud, hvis Barnets lov, der træder i kraft den 1. januar næste år, havde været en realitet, da hun var barn.