”Positivt at regeringen griber bolden”: Penge til meritpædagoger glæder KL

Det er en vigtig brik i forhold til at sikre den rette faglighed i landets daginstitutioner, at der nu sættes penge af til opkvalificering af pædagoger, mener KL.

Foto: Odense Kommune

02. 03. 2023 - kl. 12:27
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det mødte massiv kritik, da KL i begyndelsen af januar satte en stopper for at betale løn til pædagogmedhjælpere, der vil uddanne sig til at blive pædagoger – den såkaldte merituddannelse.

Dengang lød det fra Steffen Jensen (S), fungerende formand for løn- og personaleudvalget i KL, at det ikke kunne lade sig gøre, fordi kommunerne ikke må give løn for noget, der ikke er et stykke arbejde, og at det jo er en statslig opgave at finansiere uddannelser.