Folketinget
Velfærd
Ældre

Ældreminister ser positive takter i evaluering forud for frisættelse af ældreplejen

Ældreminister Mette Kierkgaard (M) mener, at VIVE’s midtvejsevaluering af velfærdskommunerne viser, at der er stort potentiale i frisættelse, og at der også er stor villighed i kommunerne. Målet med det, som regeringen betegner som den mest omfattende frisættelse af den offentlige sektor er bedre kvalitet, og det giver velfærdskommunerne gode input til, mener hun.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

14. 03. 2023 - kl. 11:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er mange gode erfaringer for regeringen at stå på i den midtvejsevaluering, VIVE har lavet af velfærdsaftalerne i syv kommuner. Det mener ældreminister Mette Kierkgaard (M), der særligt hæfter sig ved, at velfærdsaftalerne i de tre kommuner, der er frisat på ældreområdet, tilsyneladende betyder bedre ældrepleje.

– Jeg synes, det er en meget interessant rapport, fordi den viser, at frisættelsen giver et fagligt styrket råderum til medarbejderne og ledelsen, og at frisættelsen af både institutioner, medarbejdere og ledere faktisk skaber en bedre kvalitet i plejen og mere tid til borgerne foruden større medarbejdertilfredshed, siger Mette Kierkgaard til Danske Kommuner.