Frisættelse
Velfærd
KL

KL: Frisættelse kræver opgør med statslige regler

Det er opløftende, at VIVE-evaluering af velfærdsaftaler med syv kommuner viser, at frisættelse kan føre til høj kvalitet for borgerne, mener KL-formand Martin Damm (V). Men det er afgørende, at der med frisættelse også følger et opgør med statslige regler.

Foto: Jakob Carlsen

14. 03. 2023 - kl. 12:03
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er langt hen ad vejen god grund til at glæde sig over de foreløbige erfaringer, som de syv velfærdskommuner, der hver især er blevet frisat på ét velfærdsområde, har gjort sig. Det mener KL’s formand Martin Damm (V), der især peger på, at VIVE’s midtvejsevaluering af velfærdsaftalerne blandt andet viser, at frisættelse kan føre til højere kvalitet for borgerne.

– Det er meget opløftende. Og det er jo netop dét, der skal være i fokus, når vi udvikler velfærden. Nemlig borgeren og dennes behov. Skal vi derhen, kræver det først og fremmest et tæt samarbejde mellem politikere, ledere og medarbejdere lokalt. Og så kræver det især, at de statslige dokumentationskrav reduceres. Der er simpelthen behov for, at de regler, der rigidt styrer de kommunale arbejdsprocesser i dag, fjernes, siger Martin Damm og fortsætter: