Skole
Dagtilbud
Velfærd

Evaluering af den ”mest ambitiøse” frisætning tegner positivt: Giver plads til nytænkning

I en midtvejsevaluering har VIVE samlet de første erfaringer med velfærdsaftalerne, hvor syv kommuner er blevet sat fri fra statslige og kommunale regler. Evalueringen peger på, at frisætningen har skabt et fagligt frirum, som giver medarbejderne energi til at tænke nyt.

Foto: Colourbox

14. 03. 2023 - kl. 11:39
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det tegner positivt i den midtvejsevaluering, som VIVE netop har offentliggjort, om de syv velfærdskommuners erfaring med frisætning.

Evalueringen viser nemlig, at medarbejdere og lokale ledere har fået større frihed til at arbejde efter deres faglighed og skabe løsninger, der giver mening i den enkelte vuggestue, børnehave, skole eller plejehjem.