Skalering kan sikre innovativ teknologi i kommunerne

24. 05. 2024 - kl. 12:14

Indhold

Debatindlæg af Nanna Højlund, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation og bestyrelsesmedlem i Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI)

Danmark står over for en kæmpe udfordring på ældreplejeområdet. Med en voksende ældre befolkning, stigende krav til kvalitet og effektivitet og ikke mindst mangel på arbejdskraft er der et meget stort og presserende behov for at finde innovative løsninger på problemerne.

Den kommende ældrelov har varslet en national strategi for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen. Og mange kommuner er allerede godt i gang med at eksperimentere med teknologiske løsninger.

Teknologien kan naturligvis ikke være svaret på den store rekrutteringsudfordring i ældreplejen. Men den kan hjælpe ved at skabe et bedre arbejdsmiljø, en større arbejdsglæde og hjælpe medarbejderne med at fokusere deres tid på kontakten til de ældre.

Der findes dog ingen hurtige snuptag og mirakelkure til at styrke ældreplejen med innovative produkter. Gode løsninger udvikles i et tæt samarbejde mellem kommuner og private virksomheder gennem offentlig-private innovationssamarbejder.

Det er vigtigt, at kommunerne ikke selv prøver at opfinde den dybe tallerken men går sammen med fokus på deres fælles behov og problemer for at skabe større skala og mere innovation i de offentlige indkøb.

Det er i et tæt samarbejde med producenterne af velfærdsteknologi, at kommunerne kan få øje på alt bøvlet – alt det, der er svært i den kommunale praksis, og som teknologierne skal passe ind i eller løse.

Hvis det lykkes, kan Danmark blive det gode eksempel på, hvordan innovative produkter kan udvikles til at skabe værdi for kommunerne og give dansk erhvervsliv en førerposition inden for velfærdsteknologi på sundheds- og plejeområdet!

Skaleringsprocesser er en metode til at løse komplekse problemstillinger i det offentlige. Metoden lancerede Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI) for første gang i Danmark i marts 2022. Målet er at skabe større skala og mere innovation i offentlige indkøb.

Skaleringsprocessen ’Sammen om løsninger til inkontinens’ har været i gang siden 2023. Her har Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, Gladsaxe Kommune, CO-PI og Danish Life Science Cluster gennemført en omfattende behovsundersøgelse blandt borgere, der modtager kontinenspleje, og plejepersonalet, der tager sig af dem. Kongstanken er at afdække behovet og ikke fra start lægge sig fast på en bestemt teknologi eller løsning.

Skaleringsprocesser er den helt rigtige vej at gå, hvis vi skal have virksomhederne til at engagere sig mere i velfærdsområdet. Vi er derfor nødt til at have en proces, hvor kommunerne går hånd i hånd for at sige, at der er flere kommuner, der gerne vil aftage løsningerne, når vi har klarhed over behovet. For virksomhederne skal vide, at der er et marked med købekraft, for at de vil satse, investere og udvikle nye innovative løsninger.

CO-PI er her en part, der kan bygge bro og skabe et tillidsfuldt forhold mellem kommunerne og de private virksomheder og sige: Skal vi prøve noget af?

Teknologien skal altid være vores ven. Hvis vi gør det rigtigt, kan vi give medarbejderne flere kræfter til at hjælpe de borgere, der har brug for det. Det er vigtigt, at vi både har blik for medarbejdernes arbejdssituation og for, at borgerne er i stand til at leve et bedre liv med det hjælpemiddel, de nu skal bruge.

Måske finder vi ud af, at det fx ikke er helt så enkelt at producere en vidunderble, der kan løse det hele. Men så finder vi ud af en hel masse om inkontinens og urinvejsinfektioner m.m. undervejs, og vi får belyst belastningen af plejesektoren.

Det vigtige er, at teknologien støtter mennesket og den menneskelige kontakt, som jo er det bærende i ældreplejen og i de fag, hvor man indgår i relationer.

Det er fuldstændig afgørende, at vi finder en vej i ældreplejen, hvor dygtige ledere og medarbejdere får frihed til at tilrettelægge den gode pleje sammen med de ældre. Det må aldrig blive en regnearksøvelse. For så virker løsningerne ikke, og så kommer vi også til at fokusere for meget på teknologien og ikke på det problem, vi gerne vil løse.

Vi må heller ikke glemme, at selv om teknologiske løsninger kan være både intuitive og meningsfulde at bruge, så kræver det en indsats at få dem til at fungere i de eksisterende rutiner og arbejdsgange på arbejdspladserne. Til gengæld kan vi højne teknologilysten ved at tale om alt det, der gør arbejdet bedre og hjælper med at skabe værdi for borgeren.

Kom og hør om skaleringsprocessen ’Sammen om løsninger til inkontinens’. Vi deler ud af vores erfaringer den 3. juni 2024. Alle kommuner og innovative virksomheder er velkomne. Tilmelding sker via co-pi.dk.

Mere fra forsiden