Ældre
Velfærd
Folketinget

Partnerskab skal kvalificere ny strategi for velfærdsteknologi

Som en del af aftalen om en reform af ældreområdet skal brugen af velfærdsteknologi i ældreplejen udbredes. Derfor har regeringen og aftalepartierne nu etableret et partnerskab, der skal byde ind med anbefalinger til en kommende strategi for området.

Flere steder har man taget robotstøvsugere i brug i ældreplejen. Men velfærdsteknologierne skal bredes længere ud. Foto: Colourbox

25. 10. 2024 - kl. 14:46
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Med regeringens og aftalepartiernes (DD, SF, LA, K og R) aftale om en ældrereform fra april, der skal sætte ældreplejen fri og give borgerne mere selvbestemmelse, blev partierne også enige om, at der skal udarbejdes en strategi for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen.

Velfærdsteknologi kan blandt andet være med til at sikre, at man når lidt længere med de hænder, der  efterhånden er blevet lidt af en mangelvare i ældreplejen, og at medarbejderne får mere tid til kerneopgaven. Og så kan nye teknologier sikre, at de mennesker, det handler om – borgerne, der modtager plejen – får en bedre pleje i morgen, end de gjorde i går.

Mange kommuner arbejder allerede med flere former for velfærdsteknologi.

For eksempel benytter en række kommuner sig af kamerakig på plejecentre til glæde for både borgere, pårørende og personale.

Andre steder har robotstøvsugere givet plejepersonalet mere tid til pleje.

Og i Vesthimmerlands Kommune åbnede man i sidste år et ’Living Lab’, hvor kommunale medarbejdere, det private erhvervsliv og borgere i fællesskab kan afprøve morgendagens velfærdsteknologier. I København har man allerede gode erfaringer med samme tilgang. Det kan man læse meget mere om her.

Win-win-win

Men ambitionen med den nye strategi for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen, der er afsat 39 millioner kroner til, er, at endnu flere tager mulighederne i brug.