Kære kommuner: Lad os åbne døren til pædagoguddannelsen
ㅤ
Debatindlæg af Anne Vang Rasmussen, rektor, Københavns Professionshøjskole og Klara Hippe Hansen, forperson for Pædagogstuderendes Landsorganisation (PLS)
Det er svært at forestille sig noget mere meningsfuldt end at gøre en forskel for et lille barn. Eller for en voksen med brug for hjælp.
Pædagoguddannelsen åbner for mange forskellige arbejdsliv og muligheder for fremtiden. Alle med mulighed for at være noget for nogen. Pædagoguddannelsen bidrager til impact på liv, den gør et varieret arbejdsliv muligt, og så er det en uddannelse, der kombinerer teoretisk viden med praktisk erfaring.
At være pædagog bidrager derfor også til den enkeltes personlige udvikling. Her skal man nemlig reflektere over egne værdier, normer og praksisser, hvilket medfører personlig vækst og selvforståelse.
Samtidig er det en uddannelse der giver et hav af jobmuligheder. Der er en konstant efterspørgsel efter kvalificerede pædagoger, hvilket giver gode jobmuligheder inden for flere forskellige sektorer, selvfølgelig det specialiserede og almene pædagogiske område, men også i ældresektoren, i fængsler, skoler, psykiatrien – bare for at nævne nogle. Som pædagog er man ikke alene. Man arbejder ofte i teams, hvilket skaber stærke fællesskaber.
Disse elementer gør pædagoguddannelsen til en meningsfuld og berigende vej for mange, der ønsker at gøre en forskel i andre menneskers liv, og alligevel så vi igen denne sommer, at ansøgningen til uddannelsen faldt.
I dag vælger flere unge at tage et sabbatår efter deres ungdomsuddannelse, og mange af dem bruger tiden på at arbejde som medhjælpere i for eksempel børnehaver – hvor oplevelsen af at gøre en forskel for andre, ligger lige for. Her er en stor gruppe af potentielle nye studerende til pædagoguddannelsen, som vi skal huske at prioritere.
Det er vigtigt, at vi som samfund opmuntrer disse unge til at søge pædagoguddannelsen. Det handler bl.a. om fortællingerne om det at være pædagog, men også om hvordan de bliver mødt. For mange er det første gang, at de møder arbejdsmarkedet og den pædagogiske praksis. Det stiller krav til de uddannede pædagoger og institutionerne.
Meget handler om, hvordan man modtages og introduceres til arbejdet og arbejdspladsen. At der er gode rollemodeller og uddannede, der sætter den faglige barre højt, og samtidig er interesserede i de unge, deres forventninger og drømme. Det giver mening for alle at blive mødt nysgerrigt og interesseret, for at opleve at blive en del af fællesskabet.
Endelig ligger der en opgave i at støtte og opmuntre unge medhjælpere til at søge ind på pædagoguddannelsen, hvis det er det, de brænder for. Oplevelsen på institutionen har stor betydning for, om man får lyst til at søge ind på pædagoguddannelsen og dermed bidrage positivt til det fremtidige pædagogiske arbejde.
Det handler altså om at skabe positiv bevidsthed og interesse for pædagoguddannelsen blandt unge i deres sabbatår, så de kan se uddannelsen som en attraktiv og meningsfuld mulighed for deres fremtidige karriere.
Ved at samarbejde kan professionshøjskolerne og PLS i fællesskab bidrage til at vise unge, hvor attraktiv pædagoguddannelsen er - og dermed sikre, at der er tilstrækkeligt med kvalificerede og motiverede pædagoger i fremtiden. Det vil vi gerne arbejde målrettet med, og vi håber, at institutionerne og KL vil være med.