Gå til hovedindhold
Kommunalvalg
EU

Først var det de sociale medier – nu rammer EU-regler også muligheden for annoncering hos aviserne

Google og Meta har allerede meldt ud, at de som følge af en kommende EU-forordning ikke længere vil lægge platforme til politiske annoncer. Nu har Danske Medier meldt ud, at de heller ikke kan anbefale deres medlemmer at bringe politiske annoncer digitalt, og Jysk Fynske Medier har allerede besluttet ikke at bringe annoncerne. Kulturministeren arbejder på en løsning.

Foto: Colourbox

26. 08. 2025 - kl. 15:19
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

En kommende EU-forordning får konsekvenser for valgkampen op til kommunalvalget i november.

Allerede sidste år lød det fra Google, at de ikke vil tilbyde politiske annoncer på grund af de nye EU-regler.

Siden har også Meta meldt ud, at de vil fjerne muligheden for at lave politiske annoncer på Facebook og Instagram, der ellers har været blandt kandidaternes foretrukne kanaler at føre valgkamp på.

Det har flere kandidater reageret på i artiklen her.

– Det her bliver vel en opblomstring for vores aviser og alle mulige andre ting, fordi der bliver kamp om de steder, man kan gøre sig synlig, lød det i den forbindelse fra Jørgen Johansen, der er borgmesterkandidat for Det Konservative Folkeparti i Allerød Kommune.

Danske Kommuner talte efterfølgende med professor og valgforsker Kasper Møller Hansen om Metas beslutning og dens betydning for valget.

– Pengene skal bruges lidt anderledes. Måske på noget godt og anderledes kampagnemateriale. Man bliver i højere og højere grad nødt til at aflønne folk til at hjælpe med de her kampagner, og man kan jo hurtigt få nogle gode studentermedhjælpere for de penge, der ellers var røget i Facebooks kasse, sagde han.

– Jeg tror, mange vil forsøge at købe sig til eksponering i lokalaviserne, og det er sådan set okay. Men det er vigtigt, at man forsøger at sprede sine kampagneaktiviteter, lød det videre fra valgforskeren.

Men nu ser det ud til, at mulighederne for at annoncere i aviserne også bliver ramt af EU-forordningen.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her