En spareøvelse og et byggeri, der er for godt til at være sandt: Hvad ville du gøre?
I forbindelse med at det kodeks, der beskriver embedsværkets centrale pligter, er blevet opdateret, er kodekset også blevet udstyret med en række dilemmaer, som kommunerne kan bruge til at diskutere kodekset. Danske Kommuner har bedt Helle Støve, direktør i Holstebro Kommune, og Rasmus Byskov-Nielsen, vicekommunaldirektør i Ikast-Brande Kommune, forholde sig til to af dem.
Dilemma 1: En spareøvelse, der rammer specialundervisningen
Din leder har beordret dig til at igangsætte en spareøvelse på skoleområdet. Øvelsen betyder, at nogle børn ikke får den lovpligtige specialundervisning, de har krav på. Du har underrettet din umiddelbare leder om dit syn på sagen, men han insisterer på at fortsætte spareøvelsen. Hvad gør du?
Helle Støve: Det er således, at ansatte i kommunerne skal agere inden for gældende lovgivning. Det betyder, at børnene skal have den lovpligtige specialundervisning.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her
Læs også
- Embedsmandens kompas er blevet opdateret
- En optimistisk beregning og en forkert tolkning: Hvad ville du gøre?
- En inhabil udvalgsformand og forkert data: Hvad ville du gøre?
- Skæve tal og væsentlige fejl: Hvad ville du gøre?
- En alvorlig fejl og et skønmaleri: Hvad ville du gøre?
- Et svigt fra forvaltningen og en fejl med konsekvenser: Hvad ville du gøre?