Forvaltning

Skæve tal og væsentlige fejl: Hvad ville du gøre?

I forbindelse med at det kodeks, der beskriver embedsværkets centrale pligter, er blevet opdateret, er kodekset også blevet udstyret med en række dilemmaer, som kommunerne kan bruge til at diskutere kodekset. Danske Kommuner har bedt Merete Villsen, dagtilbudschef i Aalborg Kommune, og Claus Fjeldgaard, direktør for social og sundhed i Varde Kommune, forholde sig til to af dem.

Illustration: Line Bisgaard

04. 03. 2024 - kl. 13:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Dilemma 1: Forkerte tal til borgmesteren

Din borgmester skal interviews til den lokale avis om nogle forestående skolelukninger, som kommunalbestyrelsen netop har vedtaget, og som borgerne i lokalområdet er utilfredse med. Du har lavet et beredskab til borgmesteren med tallene om, hvor mange børn, beslutningen vil påvirke. Du opdager senere, at tallene er langt højere, end det som du oplyste, og som blev nævnt under interviewet, og overvejer, om du bør gå til din chef. Du vil imidlertid helst ikke skabe negativ opmærksomhed og beslutter dig for at forbigå det i tavshed.

Er det i orden?